onsdag 3. desember 2008

Rekordbidrag til Høyre

I dag informerte Høyre om at Johan Jørgen Ugland har gitt 10 millioner til Høyres valgfond 2009. Dette er en utrolig sum! Og kommer til å være en stor hjelp mot de rødgrønne og deres hærfører, LO.

Ugland begrunner gaven med følgende kommentar:
- Gaven er gitt fordi jeg er opptatt av å sikre oppslutning om en politikk som kan sikre norske arbeidsplasser. Som representant for dem som har satset på norsk eierskap og på langsiktighet, vil jeg støtte opp om de kreftene som arbeider for å skape positive rammebetingelser og for å gjøre det mulig å drive næring og etablere arbeidsplasser her i landet. Min gave gis også til Høyre i en erkjennelse av at et sterkt Høyre er en helt nødvendig premiss for at vi etter valget i 2009 skal få en styringsdyktig og handlekraftig borgerlig regjering.


Ugland eier Nymo verksted og Uglands Rederi som har 1100 ansatte og Ugland er dermed den største private arbeidsgiveren i Aust-Agder. Han har også vært ordfører i Grimstad for Høyre.

Martin Kolberg er selvsagt ute og kommenterer dette. Han mener at nå kan ikke Høyre kritisere LOs pengestøtte til Arbeiderpartiet. Antageligvis fordi det er en så høy som.
- Denne agitasjonen må Høyre nå legge helt til side. Nå er den avslørt for godt! Nå har Høyre ingen argumenter igjen, sier han til Aftenposten.

Dette utspillet viser bare hvor mye Kolberg har misforstått. LO har flere medlemmer enn AP fikk i antall stemmer i 2005, og som jeg skriver om i en tidligere artikkel så tror jeg at partitilhøringheten til deres medlemmer like mye argumenterer for et betydelig beløp skulle bli overfør til FRP. Vår kritikk av LOs partistøtte handler med andre ord ikke om summen, men at en forening med 860 000 medlemmer velger å støtte partier som kun en del av medlemmene selv stemmer på. Det er det som er feil og det er det som er urettferdig overfor de hundre tusenene av medlemmer som ikke stemmer rødgrønt!

2 kommentarer:

Iselin sa...

Vet du, da jeg hørte det på radioen i dag jublet jeg høyt! (Pinlig for det var på Tbanen) Men uansett! Herlig, herlig. Og Kolberg må lære seg å se forskjell på ting. Du tar jo opp alle de gode argumentene MOT LO i innlegget ditt, og jeg må jo nok en gang bare si meg enig:) Dessuten er vi blitt flere tilhengere av deg på facebook nå:)

Nicolai Alexander sa...

Takk skal du ha Iselin!

Moro å ha tilhengere! Ser ut som UH kan få markert seg bra i valgkampen i Buskerud.

Vi kommer jo til å ha den ungdomskandidaten i fylket med størst sjanse for å komme på eller i alle fall få møte på og ha påvirkning på Stortinget. Masud er den nærmeste og han er innstilt på en 7. plass.