mandag 15. desember 2008

Dele opp gymtimene i rene gutte- og jentegrupper



Denne har jeg plukket opp fra Sondre Olsen.

Vi har jo hatt diskusjoner rundt dette i Drammen i forhold til svømmeundervisning.

Det er ikke bra at politikere som Anniken Huitfeldt dogmatisk overser problematikken ved at gutter og jenter er fysisk forskjellige. Uansett hvor langt "likestillingen" går så vil jenter og gutter ha forskjellige fysiske attributter, og gutter vil ha mer testosteron enn jenter.

Jeg sier ikke nødvendigvis at man må dele opp i gutter og jenter, men at man kan få drive med aktiviteter som man er tilpasset til å øke egen fysisk og psykisk.

I tillegg så er det ikke nødvendig å permanent dele opp klassene, men rundt forskjellige aktiviteter kan det være riktig for at elevene skal få full utnyttelse.

Hva mener du? Skal man ikke få lov å dele opp klasser i rene jente- og guttegrupper, bør skoler oppfordres til det, eller bør skolene få se om dette er riktig for dem? Bør man dele opp klassene permanent eller bare i blant?

4 kommentarer:

Anette Lie-Jensen sa...

Synes jeg er en svært dårlig ide herr Kirkeng. Likestillingen går ikke den rette veien da. Tror vi har mye å lære av hverandre, og at det ikke er en god ide å splitte noe sted.

At man kune splitte gymklassen som følge av nivå og motivasjon kan jeg heller gå for. Det er sofagriser og sportsidioter av begge kjønn.

Nicolai Alexander sa...

Hva i den perioden når hormonene flommer og gutter plutselig blir mye sterkere enn jenter?

Det er jo faktisk en grunn til at det finnes et skille mellom gutter og jenter i idretten.

Dette handler ikke bare om prestasjoner, men det handler også om at mange jenter synes det er ubehagelig og skummelt å ha gym med gutter når det er mer aggressive sporter som utøves i gym. Eller synes det er ubehagelig å vise seg i bikini eller badedrakt når kroppen deres forandrer seg, og derfor dropper å møte til svømmeundervisning.

Jeg tror ikke politikere skal være bombastiske i forhold til dette nå fagpersoner mener at dette er et område vi må se på... Vi skal ikke være i mot det kun fordi det er det Arbeiderpartiet har bestemt at er politisk korrekt.

Iselin sa...

Neeh, jeg er litt skeptisk. For det første, og for å være seriøs i begynnelsen, så mener jeg at akkurat dette med fysisk aktivitet er en litt sosial greie også. Tro det eller ei hoppet jeg bedre høyde enn mange gutter på vgs, og jeg tror faktisk ikke at gutter er i bedre form enn jenter. Min erfaring er det motsatte. I en klasse på vgs hvor de fleste guttene hadde et kjærlighetsforhold til PC'n og kalkulatoren sin, var det vi jentene som var sprekest. (Med unntak av to-tre gutter). Så jeg tror ikke nødvendigvis kjønn er det det bør deles opp etter. Og er det ikke vanlig at man løper så fort man kan? Kan man løpe fort, så løper man fort, løper man ikke så fort, så løper man til man blir sliten. Jeg er for nivåinndeling i andre fag, men ærlig talt: GYM?
Gym er et svadafag hvor det ikke er behov for noen som helst slags form for kunnskap før på VGS, og den kunnskapen som da kreves er minimal. Jeg er fror gym i skolen, men mener at det like mye kan være en sosial og team-work-basert skoletime hvor man får beveget kroppen sin. Den norske skole skal da ikke ta ansvaret for å ha topptrente elever.

Heidi sa...

jeg synes faktisk ikke at deling av klassene er dårlig for likestilling, jeg tror det er bra jeg. JEnter og gutter må ha like muligheter, men vi er jo ikke like for det.

Jeg er ikke for permanent klassedeling jenter-gutter, men synes at det kan gjøres i blant (som det jo gjøres på mange skoler nå) og at skolene kan få gjøre som de selv ønsker her. I svømming er jeg veldig for deling, av grunner du nevner der Nicolai. I svømmehallen har man jo omtrent ikke på seg klær, og jeg liker ikke at en skal tvinge folk til å vise seg foran motsatt kjønn hvis en ikke vil:)

Vet ikke helt om jeg er for nivådeling,tror ikke det, men ER for en deling av gymfaget. For eksempel 2 ulike gymfag, med f.eks. ballsport som ett fag, er mitt forslag.Det andre kan jo være turn/friidrett/dans eller lignende. Så kan jo elevene velge selv. (sistnevnte klasse ville kanskje bli jentedominert men:)