onsdag 19. november 2008

Kupper'n Kolberg

Et av dagens hovedoppslag på dt.no er at flere lokalforeninger i Buskerud Arbeiderparti anklager Kolberg for udemokratisk listekupp. Disse, med Gol i spissen, mener at det burde vært en diskusjon rundt hvem som skulle få førsteplassen når Jagland trakk seg. De de mener at det som heller har skjedd har vært at "noen har snakket sammen". Allikevel høster Martin Kolberg stor tillit innad i Buskerud AP.



På en måte så er dette forkastlig for et parti, men jeg tror det er fryktelig dårlig for Arbeiderpartiet. Derfor synes jeg det er bra, for han kommer til å skremme mange velgere over på borgerlig side! I tillegg så er det bra at det ikke bare er i regjering at Arbeiderpartifolk ”prater sammen”, men at de også viser sitt sanne jeg før valgene. Da er det lettere for velgerne å vite hva de stemmer på.

Med Kolberg i spissen for det rødgrønne eksperimentet tror jeg faktisk ikke valget kan gå bedre i Buskerud for Høyre, KrF og FRP. Han kommer ikke bare til å skremme velgere bort fra Ap, men også SV og SP. Det vil si det nå er ganske mange mandater å kjempe om i Buskerud. Slik ser det ut idag AP: 4, FRP: 2, H: 1, SV: 1, SP: 1.

Jeg tror at SV og SP taper sine mandat, og AP går et mandat tilbake. Videre tror jeg at Krf får inn en, Frp og Høyre får inn to, også er det et til overs som jeg tror enten FRP eller Høyre kaprer.

Hvordan tror du valget i Buskerud går?

Hos Iselin kan du lese om det samme tema bare litt annerledes for SV i Oslo.

3 kommentarer:

Iselin sa...

Også KOLBERG da. Jaja. Det er jo positivt for de borgerlige,som du sier. Igjen: Det er så feil når det blir "kupping"! Og hvordan han kan ha tiltro innad i BAP, det er jo et godt spørsmål.

Sebastian sa...

Du får jo ha lykke til selv! :) Det blir moro til neste høst. Den måten Kolberg har blitt plassert på toppen kommer neppe til å slå heldig ut til valget. Ei heller tror jeg at han er en velgermagnet selv.

Blaatt.com

Nicolai Alexander sa...

Jo, takk skal du ha, Sebastian!

Jeg gleder meg til å se M to the K dra rundt i Buskerud å sanke velgere, eller stille i debatt med noen av våre folk. Mannen snakker til, ikke med andre mennesker. Fantastisk opplegg.

Veldig underholdende å lese innleggene hans i avisen. Jeg tror ikke han har tenkt et eneste sekund på hvem som skal være mottaker av budskapet hans... Og da blir det fort bilkrasj av innlegget...

Det eneste som er litt kjipt med Kolberg er at han har pekt ut FRP til hovedmotstandere fremfor Høyre. Det gjør at FRP fort knabber det siste mandatet i fylket... Men jeg skal gjøre det jeg kan for å utpeke han til vår hovedmotstander, og så får vi bare håpe at han biter på;)