fredag 28. november 2008

17år og lærervikar

Drammens Tidende har i dag et oppslag om Synne V. Guldahl som jobber som lærervikar ved Hegg skole i Lier. Utdanningsforbundets fylkesleder vil ha henne sparket. Hvorfor det? Fordi hun er for dårlig? Nei. Gir læreryrket et dårlig rykte? Nei. Ikke medlem av Utdanningsforbundet? Kanskje det, men Utdanningsforbundet vil ha henne sparket fordi hun er for ung. En 17-åring kan umulig ha noe å lære 4. klassinger... Eller?

For det første så mener jeg at det aller viktigste ved norsk skole er at vi har topp motiverte og godt utdannede lærere i skolen. Dessverre ser vi nå at det er vanskelig for kommunene og fylkeskommunene å rekruttere nye lærere, uavhengig av om de er motiverte eller godt utdannede. Dette henger sammen det statusen og nedrakkingen av læreryrket, som det må bli en slutt på! Lærere må bli stilt krav til og yrket må igjen bli sett på som det hedersyrket det er. Dette må regjeringen ta innover seg og sette i gang tiltak. Det er ikke ønskelig at ufaglærte skal være lærere i skolen.

Når det er sagt, så må kommunene og skoleledelsene få fleksibilitet til å drive forsvarlig kunnskapsformidling i forhold til den situasjonen som enhetskolen og manglede krav til lærere har ført til. Da er faktisk det viktigste deres skjønn i forhold til om den ansatte klarer å formidle læring, er motiverende og klarer å kontrollere klasserommet. Og det virker det på meg som om Guldahl klarer. Så lenge norsk lov ikke brytes så er det helt riktig av rektoren å vurdere vikarlærerens kompetanse fremfor hennes alder.

For øvrig så synes jeg det er opportunistisk av fylkeslederen i Utdanningsforbundet å kreve Guldahl sparket på grunn av hennes alder. Jeg skulle like å se hvordan hun hadde reagert om noen krevde å få et av hennes medlemmer sparket på grunn av for høy alder.

Vi må ta innover oss at ikke hvem som helst kan eller burde bli lærere, men det er desto større grunn til å ta vare på dem som fungerer som lærere.
Disse menneskene, som Guldahl, som sprer kunnskap, læringsvilje og klarer å være en leder i et klasserommet. På tross av sin lave alder så viser det seg at hun klarer dette og da bør hun bli omfavnet av Utdanningsforbundet og foreldrene. Kanskje blir hun motivert til å fortsette som lærer og tar seg formell utdannelse innen læreryrket og blir en av de superlærerne vi så inderlig trenger i årene som kommer!

Hva mener dere? Er alder viktigere enn dyktighet og motivasjon?

2 kommentarer:

Iselin sa...

Dyktighet og motivasjon er en veldig viktig sak, men jeg mener kanskje også at en 17åring kan ha problemer i et klasserom med å utvise autoritet. Og det mener jeg er noen av de viktigste egenskapene til en lærer. Dog, nå var jo disse elevene 4-klassinger så jeg ser ikke problemet.

Nicolai Alexander sa...

Når rektor er fornøyd, skoledirektøren er fornøyd og foreldrene blir beroliget av å møte henne... Og hun selv mener at hun har kontroll i klasserommene, og slipper å rope og mase, og mener at det er viktig å ta hensyn til individuelle forskjeller. Spiller alder fortsatt diskvalifiserende, eller virker det som hun er kompetent nok?

Med dagens lærersituasjon tatt i betraktning vil jeg si at Lier Kommune og Hegg skole er heldig med henne.

Det som tente meg mest i denne saken er Utdanningforbundets ville og bombastiske skrik om oppsigelse.