tirsdag 11. november 2008

Kjønnsdelt gym og svømmeundervisning

Drammens Tidende hadde et oppslag for en tid tilbake om at Galterud skole delte svømmeundervisningen i rene gutte- og jentegrupper.

På grunnlag av denne saken så sendte FRP i Drammen inn en spørsmål til Utdanningsdirektøren. Dette spørsmålet og svaret ble diskutert i komiteen i dag, og FRP fremmet selvsagt er forslag om at skolen ikke kunne dele opp undervisningen (i visse tilfeller) basert på kjønn. Det er jeg veldig uenig i og her kan dere lese mitt hovedinnlegg i møtet:

Jeg sier meg enig med Utdanningsdirektøren når han sier ”at Galterud skole på en vel gjennomtenkt og reflektert måte har planlagt aktivitetene slik at disse gjennomføres på en fullt ut forsvarlig måte.”

Når så mange som 10% av årets elever, både jenter og gutt, er ikke- svømmedyktige. Så er dette ganske kritisk med tanke på at det i følge Kunnskapsløftet er det skolens oppgave å lære denne ungdommen å svømme.

Jeg mener faktisk at det er viktigere at elevene på Galterud faktisk lærer seg å svømme enn at det må være kjønnsheterogen undervisning til enhver tid. Når det viser seg at man på toppidrettsnivå diskuterer om deler av kroppsøvingen i skolen bør følge idrettens eksempel og innføre gutte- og jentegrupper pga kjønnenes ulike fysiske forutseninger. Så viser det at ledelsen på Galterud ikke er reaksjonære, men faktisk følger med i tiden!

Jeg er forøvrig enig med representanten fra FRP når det gjelder at dette ikke er tilpasset undervisning i den forstand opplæringsloven sier.

Men påstandene om at dette ikke er innenfor loven og at Galterud er alene om dette, blir avkreftet av sakspapirene:

- Det kunne og kan fortsatt gjøres avvik fra dette for deler av tiden når det foreligger tungtveiende pedagogiske grunner til det. Der pedagogiske hensyn tilsier det, er det mulig å velge andre gruppeinndelinger i perioder.

- Galterud skole er ikke alene om å dele skolens kroppsøvingsaktiviteter i jente- og guttegrupper. Skoler i Oslo har gjort vellykkede erfaringer med ordningen.

Avslutningsvis vil jeg bare si dette. Vi i komiteen har stilt ganske store krav til direktøren og skolelederne i Drammen, og da mener jeg at frihet til å løse oppgaven bør følge av det.

Vi må å gi ansvar og vise tillit
.

Ingen kommentarer: