lørdag 22. november 2008

Eierskap skaper entusiasme

For de som ikke har fått det med seg så har det vært en sak i Drammens Tidende om at ungdommen i Drammen mener at det nye ungdomshuset G60 er sterilt, klasseromsaktig og voksenlaget og at de vil de være med på å prege huset selv. Dette er helt å forvente etter min mening. Man skal ikke gi et slikt tilbud ferdig spikret. Den største fellen politikere og administrasjon går i når de skal lage et ungdomshus er at de tror ungdommen vil ha alt ferdig. Gjøre et enkelt å bruke. Det er feil. Man vil gjøre det til sitt eget, og slik får man eierskap til tilbudet og trives. Det er litt som Nøstedhallen. Der var det brukerne som bygget rampene og boksene selv, og de fikk et eierskap til det. I tillegg så har kommunen laget en hel haug med regler som brukerne må følge, og det er igjen med på å drepe et slikt tilbud.

I går ble jeg oppringt av en journalist i forhold til denne saken og samtalen begynte omtrent slik:

DT: Er dette Nicolai Kirkeng?
N: Ja.
DT: Du er ung, ikke sant?
N: Vel, jeg ble 23 for en drøy uke siden...


Resultatet av resten av samtalen kan du se i dagens artikkel hvor politikerne støtter ungdommen.

Til slutt må jeg si at jeg støtter meg til Lavrans når han sier at dette er en sak som kommunen burde klare å løse uten politisk innblanding! Veldig bra holdning fra Frepper'n!

Ingen kommentarer: