torsdag 9. oktober 2008

Saera Kahn - igjen AP?

Jeg sier som nyhetskommentatoren på TV2 Nyhetskanalen. Vil politikere aldri lære?

Jeg skjønner det faktisk ikke. Hvis du har noe å skjule, og du får spørsmål om akkurat det av media, så må man legge kortene på bordet å si det som det er med en gang. Da vet de det du vet, og de bare håper på at du skal prøve å skjule det, slik at de får en morsom jakt.

Saera Kahn innrømmet i går, etter omfattende mediapress at hun hadde ringt til spåkoner. Det var altså ikke kun til satelitt-telefon hun hadde brukt mye penger, men at hun også hadde ringt MYE til spåkoner... Akkurat det media mistenkte til å begynne med. Akkurat det som var grunnen til at dette ble en sak... Og det ble en stor sak. Hvorfor? Fordi hun skjulte ting. Og media viste det.

Hva hadde skjedd om hun faktisk sa helt til å begynne med; "Ja, jeg har ringt spåkoner med stortingstelefonen. Det var feil og det beklager jeg. Tilgjengjeld har jeg gjort opp for meg til Stortinget. Jeg har personlig betalt for disse kostnadene. Det var allikevel feil og dumt av meg å bruke en offentlig betalt telefon på denne måten. Jeg beklager det som har skjedd på det sterkeste."

Hadde hun sagt dette så hadde det vært en sak én dag. Ikke en uke. Da kunne hun fortsatt livet sitt på vanlig måte, og sannsynligvis behold plassen på stortingslisten til Arbeiderpartiet i Oslo.

Nå derimot har dette blitt en stor sak. Man begynner å stille spørsmålstegn ved hennes troverdighet, og det er farlig for Arbeiderpartiet å la henne beholde sjetteplassen til Stortinget. I tillegg sykemelder hun seg fra i dag.
Alt dette kunne vært avverget med sannheten! Så synd at man ikke lærer av andres feil.

Ingen kommentarer: