onsdag 8. oktober 2008

Hva snakker egentlig regjeringen om?

I går var jeg på BIs seminar om Statsbudsjettet 2009.

Der fikk jeg litt morsom statistikk som jeg gjerne vil dele med dere. Dette er en analyse av det gule dokumentet i Statsbudsjettet.

For det først så snakker regjeringen veldig om løft, veldig mye løft; Kunnskaps løft, kultur løft og økonomisk løft.



Men hvis vi ser litt mer seriøst på det så kan vi med denne metoden se hva regjeringen ønsker å fokusere på:



Her ser vi at helse, forsvar, pensjon og utdanning er det regjeringen ønsker å snakke om. For å være ærlig så vil jeg si at det er et direkte angrep på Høyre og FRP. Høyre har stor troverdighet på utdannings-, økonomisk- og forsvarspolitikk, mens FRP har stor tygde på helsepolitikk. Og regjeringen kjøper seg fri gjennom å gi penger til populære enkeltsaker, fremfor å satse langsiktig på innhold og kvalitet. Det er veldig skummelt, og dette viser at budsjettet er et renspikket valgkampmiddel for de rødgrønne.

Men det er en ting som regjeringen snakker lite om, og som jeg gleder meg til å snakke mye om, og det er politiet. Regjeringen nevner politiet type 10 ganger (ca.). Det er urovekkende når vi vet at politiet i midten av det staten skal holde på med. Rettsystemet er kanskje det mest grunnleggende kollektive godet vi har. Det velger ikke regjeringen å prioritere. (Det kommer et innlegg snart om kollektive vs. private goder i statsbudsjettet).

Regjeringen prioriterer valgkampseier i 2009, fremfor det beste for det norske folket. Det tror og håper jeg velgerne gjennomskuer!


--
All statistikk er lånt fra Rune Sørensen

Ingen kommentarer: