tirsdag 28. oktober 2008

FRP velgere vil gi staten ansvaret for "all velferd"!

Norstat, har på oppdrag av NRK gjort en undersøkelse (så vidt jeg skjønner) for å teste om FRP-velgernes holdninger er de samme som partiets uttalte politikk.

Det spørsmålet de har slått hardest opp er hvorvidt det offentlige bør ha ansvar for all velferd i Norge. Som du kan lese av tabellen under av så var hele 47% er helt eller delvis enig i dette.
Følgelig blir dette et sensasjonsoppslag på NRK. De mener selvsagt at det er en konflikt når nesten halvparten av velgerne til et parti som står på barrikadene for privatisering og konkurranseutsetting, mener at det offentlige bør ha ansvar for all velferd.

Denne saken blir også omtalt på lederplass i DN i dag. Deres vinkling på det hele er at det ikke er overraskende at FRP-velgere mener dette. Med tanke på at partiets retorikk går ut på at staten skal løse alt. Vi bor jo i et av verdens rikeste land.

En annen ting de peker på i DN som jeg mener kanskje er det viktigste i denne saken er spørsmålsformuleringen. Det sier ganske mye om den politiske situasjonen i landet når et av landets ledende mediehus tillater seg en slik formulering.

Det offentlige bør ha ansvaret for all velferd i Norge.

For et fryktelig spørsmål! Min egen velferd er det da vel jeg som står for selv. I blant så få jeg støtte av staten eller staten utfører tjenester for meg. Det er vel og bra, men i det daglige så er det meg og de rundt meg som skaper min velferd. Min velvære og lykke.

Staten kan kun legge til rette for at jeg kan være lykkelig og ha det bra, den kan aldri faktisk skape min velferd.

Staten klarer ikke en gang å skape velferd for de aller svakeste i samfunnet. Hos dem sjansene er aller størst for at staten skal lykkes i dette arbeidet, så feiler de. Det er det empiriske bevis på at staten ikke skaper velferd, men kun legger til rette for det.

---
Forøvrig vil jeg si at begrepet velferd er veldig uklart, med det at forskjellige mennesker kan legge forskjellige meninger i ordet. Så for å kritisere undersøkelsen, så vil jeg si at manglende standardiserte begreper, som ”velferd”” og ”det offentlige” sannsynligvis har ført til en skjevhet i resultatene.

Ingen kommentarer: