lørdag 28. februar 2009

Will Atlas Shrug?


I går var jeg ute på Fridtjof med Aksel, Ove, Elise, Kristian og Torbjørn, og drakk noen glass med øl. Det var både koselig og interessant. Slik de gjerne er med interessante og koselige mennesker.

Før de andre kom, var det bare Aksel og meg. Og vi diskuterte snikislamifisering, veike svenske, Per Kristian Foss med mer. Blant annet spurte Aksel meg:
- Tror du Atlas Shrugs?

Jeg sa at det ikke var en umulighet... Men det jeg synes er mest skremmende er alle tingene som illustreres i Atlas Shrugged og The Fountianhead for den saks skyld, og retorikken som brukes i bøkene for å kjøre verden at hælvæat... Kan man kjenne igjen i avisene og på nyhetene hver eneste dag. Det er skremmende!

Interessant nok å få med seg mine tanker og opplevelser godt nede i glasset på en fredagskveld, men mer interessant er det at jeg fikk siste utgave av The Economist (vel innholdet i det vel og merke). For jeg blar igjennom, og hva leser jeg jo "Atlas felt a sense of déjà vu".

Even if Washington does not keep the book’s sales booming, Hollywood might. A film version is rumoured to be in the works for release in 2011. But by then, a film may feel superfluous to Rand’s most loyal fans; events unfolding around them will have been dramatisation enough.


Atlas shrugs, anyone?

Se forresten hvordan salgstallene til Atlas Shrugged henger sammen med forskjellige nyheter de siste årene.

2 kommentarer:

Georg Hagen sa...

Jeg leste i dag en ganske god kommentar til det statsbudsjette til Obama og hans nye skatter. Her er et utdrag:

"I have also done the calculations based on the proposed plan. When it takes effect, I will actually give up one of my positions at work, which means I will loose a stipend of 10k. I will no longer be considered rich and the amount of extra tax relief I get more than make up for the drop. Funny, for working less I will actually have more money in the end by earning less.
Too many questions surrounding morality in this whole proposal. But the truth is, there are just many who think it is okay to take money from others because they need it or it is their "right". I came from a low means family, put my education on credit, and earned what I have myself. People like me do not expect to be bailed out by others."

Selv om et scenario der verden stopper opp virker på meg som usannsynlig, er det skremmende hvordan venstrebevegelsen har fått et oppsving i disse urolige tider.
Tanken at man kan forbruke seg gjennom krisen slår meg som absurd. Kanskje den nye skatten som Obama innfører for "de aller rikeste" til slutt blir noe ala toppskatten i Norge?

Jeg så også tittelen "Bedriftenes smafunnsansvar" på en forelesning på UiO, nå er det ikke sikkert at forelesningen handler om det tittelen kan lede en til å tro, men fortsatt..

Mine 2 øre.

Nicolai Alexander sa...

Halla, Georg!

Lenge siden jeg har pratet med deg nå.

Jeg er veldig enig med deg om at det er usannsynlig at verden vil stoppe opp rett og slett fordi det er så mange smarte og hardt arbeidene mennesker. De vil sannsynligvis ikke gå i streik slik som i Atlas Shrugged.

Men det er ganske mange uro momenter.

Vi får kjempe mot sosialistiske tanker. Fortsette å fortelle at det ikke var kapitalismen som råtnet innenfra, men at det var elendige reguleringer og forsøk på offentlig styring som skapte denne situasjonen.

Fortsette å fortelle at Kristin Halvorsen er sherrifen av Nottingham og Jens er Prins John. De vil regulere deg og ta pengene dine.

At det er Høyre som er Robin Hood. Vi vil at du skal få beholde pengene som du har arbeidet for og få leve i fred fra prinsen og sherrifen!

Man forbruker seg ikke ut av en krise, man arbeider seg ut av en krise... Det vil ikke gå av seg selv, og staten kan ikke kjøpe seg ut av krisen.