onsdag 11. februar 2009

Debattmord i Fylkestinget! Hovedmistenkt: Roger Ryberg

I sak PS 06/09 Forprosjekt for ny videregående skole i Hurum kom Arbeiderpartiets representant, Anne Sandum, et utsettelsesforslag som dermed stopper debatten. Her kommer mitt innlegg til saken:

Bildet er lånt fra dt.no.

Kjære fylkesting!

Dette utsettelsesforslaget er debattmord på høylys dag! Og verre enn det, så er det et hån mot demokratiet i Buskerud fylke!

Fylkeskommunen og vi politikerne i Fylkestinget blir stadig anklaget for å være for langt fra folk! For langt fra velgerne! Flertallet beviser med dette forslaget at disse kritikkene er korrekte!

Befolkningen i fylket ønsker en prinsipiell debatt rundt denne skolen. Befolkningen i Buskerud ønsker å vite hvorfor det altfor betydelige EN REPRESENTANTS FLERTALLET her i denne salen ønsker å benytte en kvart milliard – 225 millioner.

Jeg har et behov for å få frem hvor mye penger vi snakker om. Hvor mye penger det utrolig knappe flertallet ikke ønsker å diskutere. Vi snakker om en sum som kunne dekket at omtrent alle husholdningene i Buskerud kunne fått et års abonnement med Drammens Tidende.

900 000 dagskort på Kongsberg Skisenter.

7 758 620 Caffe mokka på Pigen i Drammen.


Så langt kom jeg i innlegget mitt før Fylkesordfører, Roger Ryberg, banket meg ned for "å diskutere saken og ikke utsettelseforslaget".

Jeg spurte da om grunnen til at Fylkesordføreren ikke ønsket å debattere saken var at saken var blitt for pinlig, eller at det var fordi han har mistillit til administrasjonens arbeid.

Resten av innlegget mitt (som jeg ikke fikk lov av fylkesordføreren å holde) følger:
Vi kunne gitt alle elevene i den videregående skolen i Buskerud en cheeseburger fra McDonalds hver eneste skoledag de neste 14 årene! Det er mulig det verken er sunt eller metter, men det er i alle fall mer enn regjeringen klarer å hoste opp.

Befolkningen i Buskerud vil vite hvorfor dere vil bruke så mye penger på enda en videregående skole på Hurumlandet når det Buskerud trenger er bedre elevplasser, ikke flere!

At flertallet ønsker å frarøve befolkningen denne debatten det skjønner jeg ikke. De eneste grunnene jeg kan komme på er (og dette er kun spekulasjon, så dere får ta det for det det er):

1. Dere svever så langt over befolkningen at dere ikke rekker ned til bakken for å stikke fingeren i jorda for å skjønne realitetene.

2. Dere mener at denne skolen er et eller annet symbol som gjør den viktigere enn elevmassen og viktigere enn velgerne.

3. Dere har ikke tillit til administrasjonen og tror ikke på saksfremlegget deres. Jeg observerer at Fylkesrådmannen har ferie for tiden.

Jeg vil ære velgerne med å faktisk diskutere denne saken. Jeg vil respektere det arbeidet fylkesadministrasjonen har gjort! Jeg vil diskutere denne saken!

Hvorfor vil ikke dere det?


Jeg ble videre anklaget av fylkesvaraordfører, Runlov Stegane (V) (mannen som sa at det var trykkfeil i programmet til Buskerud Venstre da vi spurte hvorfor han ikke ville stemme med det og for fritt skolevalg i Buskerud) om å være useriøs når jeg påsto at oppførselen til flertallet var et hån mot demokratiet. Jeg svarte følgende:

Dette "utsettelseforslaget" liknet fryktelig på et tilbakesendelseforslag. Fordi flertallet diskuterer realitetene og endrer rammene for saken i "begrunnelsen" sin. Tilbakesendelseforslaget ville tillat en realitetsdebatt, og ikke kun en avstumpet utsettelse debatt. Dette er et hån mot demokratiet fordi det reduserer representantene i Fylkestinget fra 43 til 22.


Det kan da ikke være så langt fra et debattmord, eller hva?

Lene holdt også et par underholdende innlegg, som blant annet forklarte fjellvettreglene for Fylkestinget.

Ingen kommentarer: