lørdag 21. juni 2008

Kristen formålsparagraf?


Mitt første innlegg i debatten om utdanningsprogrammet til Unge Høyres Landsforbund:

Ærede landsmøte, høytsittende dirigenter.
Jeg har tatt dissens i redaksjonskomiteen når det gjelder avsnittet om den kristne formålsparagrafen. Jeg mener at forslag 6a fra Buskerud Unge Høyre bør anbefales vedtatt og avsnittet strykes.

Det virker på meg som man ikke har noen problemer med formålsparagrafens intensjon eller innhold, annet enn at den innholder ordet ”Kristen”. Alle andre forslag til innhold har noe vrøvel om vestlig humanetisk moral eller vestlig idehistorisk moral, eller noe annet som egentlig baserer seg på den kristne morallæren, men ikke innholder ordet ”Kristen”.

Det synes jeg er fryktelig rart, spesielt når man tenker på at Norge er et kristent land i dag, og har vært det i snart 1000 år. Som konservative mennesker (som jeg håper de fleste her er) så kan vi ikke kast fra oss denne arven så lett.

Moralen og det etiske regelverket i det norske samfunnet, er basert på kristendommen og kirken. For å fungere ordentlig i samfunnet vårt så er det viktig i å kunne disse spillereglene, eller så stiller man med handikap. Den norske skolen sliter med en stor ting ved siden av realfag, og det er at den reproduserer sosiale forskjeller. Ikke å lære alle barn som går på norske skoler norske spilleregler, reprodusere dem om ikke øke dem.

Så lenge Norge er et kristent land så bør norsk skole ha en formålsparagraf som sier at skolen skal gi elevene en oppdragelse i kristen moral.

Ingen kommentarer: