fredag 13. mars 2009

NTP - Hva med meg da?

I dag har regjeringen lagt frem den største godteriposen deres foran valget: Nasjonal Transportplan 2010-2019 (NTP).


Vei er jo for politikk som Norvegia er for ost, folkes favoritt. Det er nok ikke fordi vei er så fryktelig morsomt, men fordi norske politikere har vært altfor dårlige til å bygge infrastruktur. Dette er et problem som er fundert i to hovedproblemer. For det første så har vi "Hva med meg da"-syndromet. Det andre er Arbeiderpartiets allergi mot privat involvering.

Hva med meg da?
Dette problemet henger sammen med en skjevhet i det politiske systemet. Distriktspolitikk får for mye tygde når politikerne behandler samferdsel. I stedet for å se hvor behovet er så ser man på hvem som "ikke har fått noe enda". En nylig rapport avslørte at veibevilgningene omtrent var omvendt proporsjonale med behovet. Det er håpløs politikk. I tillegg fører dette til at små veiprosjekter blir bevilget over hele "fjøla" og at veiprosjektene blir bygget stykkevis og delt.

Det fører til at køer ikke blir fjernet, men flyttet, fordi det oppstår nye flaskehalser umiddelbart. Et eksempel på dette er Oslofjord-tunnelen. Kjempe bra prosjekt både for miljøet og for transporten, men de glemte RV23 fra Dagslett-Linnes-Lier. Uten den strekken så gir ikke tunnelen den store fordelen den kunne gjort. Dette prosjektet vil med regjeringens opplegg tidligst startes opp etter at Oslofjordtunnelen er nedbetalt i 2013. Det betyr fortsatt trafikkaos for beboerne langs rv 23 i mange år fremover. Buskerud Høyre ønsker å komme i gang med denne utbyggingen så snart som mulig.

I tillegg så må jeg si at det er skuffende at "hovedtrafikkåren" mellom Oslo og Bergen, E16 mellom Sandvika og Hønefoss, fortsatt blir skutt ut i tid, og det burde vært foreslått en helhetlig utbygging fra Bjørum til Hønefoss i neste tiårsplan. Isteden åpner regjeringen for en utbygging fra Bjørum til Skaret, dersom det blir enighet om bompengefinansiering. Dette er svært lite forpliktende, målet vårt er å få til en utbygging helt frem til Hønefoss, finansiert som et Offentlig Privat Samarbeid. En slik utbygging vil halvere byggetiden og samtidig sikre optimalt vedlikehold de neste 25 år.

Private tilbydere
I tillegg til problemet illustrert over så blir ikke veier bygget fort nok! Man trenger mer offentlig-privat samarbeid i samferdselspolitikken. Vi trenger veier som blir bygget kjapt når prosjektet endelig er godkjent og så rimelig som mulig, slik at vi får mest mulig vei for pengene. Da trenger vi konkurranse! Regjeringen er kun interessert i at private skal betale mer (les: bompenger)

For å oppsummere!
Regjeringen lider av en total mangel på nytenking. De går i mot OPS-prosjekter, prosjektfinansiering og utradisjonelle finansieringsløsninger. Buskerud Høyre vil modernisere samferdselspolitikken for å sikre lengre strekningsvise utbygginger. Vi vil ha mer vei for pengene, og få slutt på den klattvise utbyggingen som dagens regjering legger opp til.


Les Høyres reaksjoner på NTP her.

Se forøvrig Trond Helleland om Høyre alternative budsjett:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Total skivebom av regjeringen. Dog valgkampmat.

Kan vel ikke si at jeg er skuffet, hadde strengt tatt ikke forventet annet. Nei, Nicolai, du mä se ä komme deg i regjering og fä gjort noe med dette. Nä skal jeg ta meg en tur pä autobahn:)

Nicolai Alexander sa...

Oh! Autobahn. En av de tingene Hitler ikke gjorde galt!

Vel, jeg er vel ikke skuffet jeg heller... Men jeg synes det er utrolig at regjeringen ikke gjør mer ut av situasjonen som Norge og verden er i... I stedet for å tenke nytt, så tror de at kun mer penger (selvom det realøkonomisk ikke er så mye mer enn tidligere regjeringer) skal gjøre ting bedre.

Når skal sosialistene lære at det ikke er mangelen på penger i Staten som er problemet, men løsningene de velger å bruke!