onsdag 4. mars 2009

Norsk domstol og Sharia-lovgivning


Forsker Katja Jansen Fredriksen ved UiB har publisert et arbeid om Shari'a i norske domstoler kan vi lese på db.no.

Fredriksen mener så vidt det kommer frem av artikkelen at Shari'a-lov bør bli pensum for norske jurister. Grunnet til dette er at norske dommere har for liten innsikt i Shari'a til å oppdage handlinger og argumentasjon basert på dette.

Det kommer ikke frem hva som skal være hensikten ytterligere i artikkelen, og jeg har ikke lest publikasjonen hennes (i og med at jeg har nok at publikasjoner i mitt eget fag som jeg må komme meg igjennom). Jeg håper bare ikke at den ytterligere innsikten til norske dommer ovenfor Shari'a skal være for å gi økt forståelse om handlingene som bryter med norsk lov og dermed virke formildende for domsavgjørelsen.

Tvert i mot mener jeg at en slik økt innsikt skal virke forsterkende på domsavgjørelsen. Jeg kan være positiv til økt fokus på Shari'a i jusstudiene om det blir lettere for dommere å få has på systematisk undertrykking og tilsidesettelse av norsk lovgivning!

2 kommentarer:

Iselin sa...

jeg sverger, jeg skreik HØYT når jeg så det bildet! Hjælp.

Nicolai Alexander sa...

Et bilde sier mer enn 1000 ord vet du