fredag 2. mai 2008

Jensens Landsmøtetale

Siv Jensen virket som vanlig sint. Veldig sint. Selv når hun prøvde å snakke omsorgsfullt. Det synes jeg er litt dumt, fordi tiltross for mye av det gamle FRP-pratet sa hun i dag var veldig bra!

Du synes kanskje det høres merkelig ut at innholdet i et FRP innlegg var bra, men formen var dårlig? Det skjønner jeg godt. Vanligvis så har de jo en "bra" populistisk form med: "...jeg bare spørr..." eller "...skjønn det den som kan...". Min erfaring er i alle fall at de gangene FRP kommer med gode poenger eller politikk, så er de pakket inn i dårlig form.

Nå skal ikke jeg skrive mer stygt om FRP i dette innlegget, jeg skal fokusere på de tingene jeg er enig med Siv Jensen i:
1. Det er frekt av Høyre (og de andre) å avskrive områder av FRPs politikk foran et valg og foran forhandlinger. Vi skal ønske FRP velkomne til bordet med all den ballasten og all deres politikk (og i ballkjole eller grilldress), også kan vi begynne å forhandle derfra.
2. Det er også frekt (mer fra V og Krf) å tro at de kan få kjøre statsrådbiler ved dekning fra velgere som ikke er deres egne og til et parti de ikke ønsker å forhandle med.
3. Hun hadde også et poeng med at regjerning lovfester retten til frukt og grønt til elever, men ikke ordentlig omsorg til landets eldre.
4. Hun kaster ballen til velgerne, og ber dem bestemme hvem som skal styre Norge.
5. I en regjering med flere partier vil det være flere fanesaker og flere særtrekk, og dette må en slik regjering ta hensyn til. Det er jeg enig i. Vi i Høyre ser gjerne på Frpere som litt rare, men sånn ser vi jo på de edru (men ikke edrulige) Krferne og narkoflyt Venste. Med et sterkt Høyre tror jeg særegenhetene til samarbeidspartiene skinne igjennom på en god og harmonisk måte. Vi skal ikke avskrive noen i en ikke-sosialistisk regjerning.
6. Klimaforliket er ikke hellig. Det er ikke alt som er bra i det. Vi skal ikke være så arrogante at vi ikke tro at Frp har noe å komme med i klimapolitikken. Selvom mange Frpere har kommet med dårlige utspill i forhold til dette, så har de i sin essens noen gode poenger vi må ta med oss. Bla. at CO2 er ikke det viktigste i verden, som den et lett å måle denne type utspill. Samt skal vi ofre mat til verdens fattige for å produsere biodrivstoff.

7. De borgerlige partiene må snakke mer om politikk og mindre om regjering!

Avslutningsvis vil jeg bare si at Erna er en mye bedre appelant (hvis det er et ord) en Siv. Siv er en debattant på Tabloid, mens Erna er en statsmann(kvinne).

Det er alt for denne gang. Har du kommentarer til FRPs LM så skriv det gjerne i kommentarfeltet!

1 kommentar:

Daniel Torkildsen sa...

Nå har ikke jeg hørt hele talen hennes til landsmøtet, men hørt noen minutter på nyhetskanalen. Jeg er enig at hun virket sint, men at hun sa mye bra. Du fokuserer på det du er enig med Siv Jensen i, og du har noen gode poenger. Likevel så synes jeg hun pratet om mye annet bra, som du ikke nevnte. Blant annet kritikk av at staten blander seg inn på for mange områder; reguleringer etc. Hun pratet også om skolepolitikk, og i og med at de nærmest har kopiert Høyres skolepolitikk så var jeg enig med den også.

Jeg hørte på hele Ernas tale til landsmøtet, og hun imponerte meg... Derfor må jeg også si meg enig i din kommentar omkring Erna.

Hva gjelder at Høyre sier at vi ikke skal avskrive områder av FRPs politikk og at vi må prate mindre om regjering, og mer om politikk, så skal det sies at Høyre forsøker å gjøre det. Men f.eks. etter landsmøtetalen, så gikk spørsmålet fra salen nettopp på om Høyre vil godta FRPs klima/økonomi-politikk i en regjering, og om hun kunne se for seg en H/FRP-regjering i 2009. Det er pressen som ofte setter dagsorden, og uansett hvor mye vi prøver å fokusere på det andre så blir det litt vanskelig.I tillegg så må det sies at det vil være vanskelig for Høyre å gå inn i en regjering der hvor man bygger klimapolitikken og økonomipolitikken på FRPs synspunkter, men vi kan sette oss ned ved et bord og se hva vi kan bli enig om...


Ellers så får du ta deg turen innom blaattbuskerud.blogspot.com igjen:)