tirsdag 3. juli 2007

En aksjetrader, jeg?

Etter å ha lest i Drammens Tidende (stemmer det, DT er den eneste avisen jeg leser) at jeg har en spilleautomatfri tid foran meg, så fikk jeg litt småpanikk. Hva skal jeg gjøre nå? Hvordan skal jeg oppnå kicket av å spille på disse skjønne blinkende og plingende metallboksene av kjærlighet og spenning?

Skal jeg ty til de illegale spillebulene? Eller kanskje nettpoker?

Jo da, her er det både plinging og blinking, men noe mangler. Det er rett og slett ikke samme sjarmen...

Vent, hva er det alle små blå gutter ønsker å bli når de blir store? Aksjetradere! (eller er det kanskje hedgefund managere, anyways)

Glad som en lerke over å ha funnet mitt nye hasardspill (jo da, jeg vet det går an å gjøre en ordentlig jobb som aksjetrader, men hvor er moroa med det? Ikke vet jeg, så derfor gambler jeg). Inn i Skandiabanken , banken for den økonomiske (les: fattige) og opprette en aksjedepotkonto.

- Hva skal du med det, kommer det spørrende fra kjæresten.
- Pøh, kjøpe aksjer vel, svarer jeg.

Og som sagt så gjort. Overførte det enorme beløpet av 1000 (tusen) norske (gyldne) kroner fra brukskontoen over til depotkontoen. Så etter en 20 minutter i det brukervennlige (my ass) systemet til Banken For Den Økonomiske (BFDØ) fant jeg til slutt ut hva hvordan man kjøper aksjer. Jeg kjøpte hele 4 stk aksjer i REC fordi på den var det rabatt på kurtasjen (hva sier du til den akjeanalysen, Hegnar!).

Allerede har jeg tapt litt, kjempestolt av meg selv!

Nå skal jeg bare finne ut hvordan man selger...

3 kommentarer:

Egil sa...

Nordnet! Det er Nordnet du må bruke. Der kan du tape penger på alle viktige børser i Nord-Atlanteren, samt Stockholm. Har selv hatt gleden av å følge Halliburtons fall mot nye dybder på en veldig personlig måte... Minus seff for de manglende flash'ene på siden deres.

Tor Johannes Helleland sa...

Kjøp noen aksjer i Funcom Nico ;)

Nicolai Alexander sa...

Oooo. Funcom! Hos dem skal jeg putte pengene mine neste månedet. Fordi jeg er så rik og smart at jeg legger til siden penger hver måned som jeg kan sløse bort på aksjemarkedet!

Men Funcom (FUNCOM) er et bra tips. I alle fall så lenge vi har folk som torjo så vet jeg at den aksjen kun kan gå en vei (opp, for dere som ikke skjønte det).

PS. Håper det er såppas mange tradere som leser denne bloggen, slik at jeg kan få manipulert kursen Hegnar-style!