lørdag 18. april 2009

Om millionærer og pirater (på nettet)


Øyvind Solstad har skrevet en veldig god refleksjon over Pirate Bay-dommen i Sverige på NRKbeta. Den anbefaler jeg på det sterkeste.

Film- og platebransjen har overvurdert sin makt over konsumentene og glemt å følge med på utviklingen. Innenfor mitt fag så kalles det "strategic drift". De har glemt at informasjonsalderen har gjort at det ikke finnes landegrenser for datatrafikk (i alle fall ikke i den frie delen av verden) og det gjør at når produsentene lager et unaturlig tidsgap mellom lansering i ett land og et annet, så vil i utgangspunket ærlige mennesker laste ned ulovlig.

Innenfor denne industrien så er det to ting som gjelder for konsumentene (så fremt det faktiske produktet er interessant):

1. jeg vil ha det nå! Altså kan noen andre se Iron Man på TV'en sin så vil jeg også ha muligheten til det. Og jeg betaler gladlig for det. Hvorfor må jeg vente på at den siste Heroes episoden skal komme til Norge når min venner sitter å ser på den i USA?

2. Den må være enkelt. Det må være iTunes enkelt. Det må være Spotify enkelt. Da bli PirateBay vanskelig, og man blir villige til å betale.

Film- og platebransjen må slutte å sloss kriger de ikke kan vinne, og i stedent bruke tid, penger og energi på å lage en digital distribusjonsplattform som er bedre og enklere enn ulovlig fildeling. Gjør livene til folk enklere, ikke vanskeligere! Det er folk villige til å betale for! Produsentene må se muligheten for å tjente masse penger på å kutte bort mellomledd, slippe å forhandle med forskjellige leverandører i alle mulige land! Internett er en mulighet, ikke et problem.

MERK! Jeg forsvarer ikke ulovlig fildeling. Jeg sier kun at fra et strategisk perspektiv så har film- og platebransjen et fullstendig feil fokus! Det er veldig dumt på lang sikt!

3 kommentarer:

Dag Fjeld Edvardsen sa...

Enig. På tide at de våkner opp og ser hvilke positive muligheter for nye inntekter som ligger i ny teknologi.

Hittil har de hatt alt for stor fokus på å hvordan de kan begrense folks borgerrettigheter på nettet, slik ingen har mulighet til å gjøre noe innholdsindustrien ikke liker.

Stian T sa...

Tiltredes. Det er merkelig at platebransjen ikke ser at de har fokus på feil sted. Det er ikke fildelingen som dreper underholdningsindustrien, det er industriens manglende evne eller vilje til å tilpasse seg den nye hverdagen.

Sebastian sa...

Helt enig Nicolai! Fokus er feil.