tirsdag 27. januar 2009

Verktøykassen må åpnes til begge sider


For de som kjenner meg så vil de kanskje bli overrasket over at jeg kan komme med håndverker allegorier, men det kan jeg nemlig.

Grunnen til dette er at da jeg var liten så fulgte jeg i min farfars store fotspor som altmuligmann-læregutt på hytta på Haglebu. Så jeg vet foran og bak på en spiker og forskjellen på dill og drill, for å si det sånn! Jeg vet også at verktøykassen må åpnes både til høyre og til venstre for at alle verktøyene skal være tilgjengelig.

Det virker ikke som Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen hadde en farfar som min. Som lærte dem om verktøy, fordi de håper bare den ene siden av den statlige verktøykassen deres. Regjeringen gir kun det offentlige større kjøpekraft, og satser kun på rentenedgang for å hjelpe vanlige folk.

Nå er det full finanskrise og det har vært det lenge, og krisen har begynt å bevege seg over til realøkonomien. Det betyr at vanlige arbeidstakere kommer til å miste jobben. 100 000 arbeidsledige sier de rødgrønne, mens DnBNOR spår 140 000 innen sommeren 2010. Er det optimismen om "kun" 100 000 arbeidsledige som gjør at regjeringen fortsatt vegrer seg for å bruke høyresiden av verktøykassen?

Det kan ikke være et omfordelingsprinsipp som ligger til grunn. For et skattelette med en økning av bunnfradraget vil nok hjelpe de lavtlønnede mye mer enn den rentenedsettelse vil gjøre.

Kanskje det er motivasjonen om å gjøre folk enda mer avhengig av staten? For med økt kjøpekraft i det offentlige så vil flere bedrifter og jobber være avhengig av offentlige kontrakter. Det tror jeg kommer til å gå bra for noen firmaer og fryktelig dårlig for mange andre. En sånn politikk vil skape større forskjeller mellom de som har offentlige kontrakter og de som ikke har det. Er det den nye rødgrønne omfordelingspolikken? Ikke fra rik til fattig, men fra rike til andre rike?

Nå har regjeringen dratt sitt skattelettefobi langt nok. Nå må de ta innover seg viktigheten av skatteletter i en tid som denne. Partipolitikk må vike for sunn fornuft! NÅ!

Når det er full krise så må hele verktøykassen tas i bruk! Også de verktøyene man ikke liker å jobbe med!

Ingen kommentarer: